Friday 20 March 2009

Førstehåndsindtryk - holder

Hvad er visuel støj og hvorfor skal du undgå det når du vil sælge en vare ?

Forestil dig du ringer til kunde som har tre puddelhunde, fire møgunger og en bilalarm til at huje i baggrunden.

Hvad er chanchen for at han/hun hører bare halvdelen af dit gode tilbud ?



Selvfølgelig langt mindre, end hvis kunden kan give dig sin fulde opmærksomhed.

Sådan fungerer visuel støj - på et website, i dine salgsbrochurer, på dit visitkort, din blog og alle andre steder hvor du præsenterer din virksomhed /dig selv.

Visuel støj er ALT det som peger i en anden retning end dit kernebudskab.

Billeder på fx et website er gode til at understøtte dit brand.

Men gør de IKKE det, skal de væk.

Alt dét, der på et billede ikke understøtter billedets budskab /funktion - skal ud.

Har du fx et flyttefirma, og du vil gerne have et billede på din side af en af dine vogne der holder på en bygade - duer det ikke hvis der i baggrunden kan ses et gigantisk skilt med ordene "Shish Kebab - og grill". Medmindre du gerne vil have dine kunder skal få lyst til en kebab når de besøger din side.

Solgte du revisionsydelser ville du ikke drømme om at få dit visitkort sat med en typefont der ligner noget en skolepige har kastet op. Det ville virke useriøst og en anelse underligt.

Billeder kan have den samme effekt.

Bruger du stock-fotos, så sørg for at de illustrerer PRÆCIS det de skal, og intet andet.

Er du i tvivl om, hvorvidt dine visuelle præsentationer siger dét de skal, så prøv at udskifte teksten med Lorem ipsum, vis materialet til én som ikke har set det før ( du kan fx poste dit layout på Amino's iværksætterdebat ) - og spørg:

  • Hvad ville du forvente at finde af produkter på siden ?
  • Hvad ville du gætte på sitet/brochuren sælger ?
  • Hvilken slags virksomhed ville du gætte på, der her er tale om ?

Gætter udenforstående på "plante-skole", når du egentlig sælger coaching, er der nok noget galt med valget af billeder, farver, fonte eller alle tre ting ...

Nu kan man selvfølgelig indvende, at det er GODT at skille sig ud fra mængden.
Det er det også.

Bare ikke med støjende, larmende og komplet irrevante samlinger af mere eller mindre tilfældigt udvalgte pixler.


Et godt "salgsbillede" opfylder ét eller flere funktioner:

  • Fortæller en historie - der har med dit produkt /brand at gøre. Og intet andet.
  • Illustrerer en sproglig metafor- der har med dit produkt /brand at gøre. Og intet andet.
  • Viser et ikonografisk objekt - der har med dit produkt /brand at gøre. Og intet andet.

Til eksempel se denne reklame, med til lejligheden næsten-anonymiseret tekst:





Det er kun den ualmindeligt uoplyste der vil gætte på, at her er tale om en reklame for elsparefonden ... og de som ville tro det, er alligevel ikke målgruppen for reklamen.

Her er screendumpet af bannerreklamen, som den "i virkeligheden" ser ud:





Nu tænker du kanske:

"jaja- men nu står der jo klart og tydeligt på banneret, at der er tale om Iværksættermesse d. 28. marts 2009 - Det vidste jeg da godt."

Selvfølgelig.

Det er bare ikke dét øjet registrerer FØRST.
Det var det heller ikke, du så banneret første gang et andet sted, og det var det ikke engang anden gang du så billedet på siden her.

Vi TROR at vi altid læser fra venstre mod højre - men kun når der er tale om ren tekst.

Er der et billede af en art, "zapper" vore øjne - til dét først.

Er billedet interessant nok, læser vi den ledsagende tekst.
Ellers zapper vi videre.

Det første dit øje registrerede, da du landede på dette indlæg, var iøvrigt heller ikke overskriften på artiklen ...






No comments:

Post a Comment