Wednesday 7 October 2009

Hvad er en salgstekst, ikke ?

Her en superhurtig guide til forfatning af tekster der ikke sælger. For et produkt der er SÅ godt, det sælger jo sig selv, ikke ?
Det behøver man ikke en smart tektst til at gøre. Desuden bliver kunder bange for tekster der åbenlyst prøver at sælge noget. Og så sælger man jo ikke.

1. Ren information.

Klar, koncis beskrivelse.
Ingen tillægsord, bare beskrivelse.

For eksempel:
"Hos Mel & Gryn kan du købe mel og gryn."

2. Produktegenskaber

Ikke noget med fordele og udbytte - vil du lave en tekst der ikke sælger, så hold dig til produktets egenskaber Altså; hvad det er. Ikke noget med, hvad folk kan bruge det til, det kan de jo for dælan selv regne ud.

For eksempel:
"Vores mel og gryn er malede".

3. En tekst uden klart defineret målgruppe

Målgrupper er for bøsser og reklamefolk. Det er alt rigeligt at nøjes med at udbyde sine varer, så skal "målgruppen" nok selv finde frem til varen. Ellers er de jo bare ikke interesserede.

For eksempel:
"Vi sælger mel og gryn til folk".

eller, den virkelig vovede:
"Vi sælger mel og gryn til folk som kan lide mel og gryn"

Allerede her, har du dog afskåret alle dem som IKKE kan lide mel og gryn, så det er naturligvis på ingen måde anbefalelsesværdigt.


4. En tekst uden værdiladede tillægsord.

Ja altså - Jvf. punkt 3; et produkt bør da kunne sælge sig selv. Ingen grund til at gøre ting mere komplicerede end nødvendigt.

For eksempel:
"Vores mel og gryn er gode".


5. Fortæl ikke kunden hvad han skal gøre.

Det er alt rigeligt at informere om hvad produktet er, og hvor man kan købe det henne. Eventuelt også prisen, men det er på ingen måde et must. Hvis kunden er interesseret NOK, skal han nok selv finde ud af at spørge.

For eksempel:
"Mel & Gryn sælger deres gode mel og gryn fra Algade nummer nytten. Vil du vide noget, kan du spørge"

6. Gør det svært for kunden at kontakte dig.

Igen, er kunden interesseret NOK, skal han nok selv finde kontaktoplysningerne enten via De Gule Sider, 118 eller ved at kigge allernederst på hjemmesiden. Sørg for at camouflere mailto-links som almindelig tekst - eller bedre, lad almindelig tekst LIGNE et mailto-link !

Har du en kontaktformular, så lad den være godt gemt af vejen nede i en undermenu.

Lad være med at linke til dine sider i et nyhedsbrev. Kunden kan vel nok selv finde frem til produktet du omtaler i mailen. Hvis ikke - jamen, så er kunden bare ikke interesseret NOK, vel ? Hvordan kan det nogensinde blive dit job, at sørge for han/hun bliver det ... ?

Og der er jo ingen grund til at risikere at blive kimet ned at alle mulige mennesker, der måske slet ikke er sådan for alvor interesserede i at købe, vel ?

BONUSPOINTE:

7. Hvis en kunde kontakter dig, så lad være med at svare.


Ihvertfald ikke førend der er gået så lang tid, at kunden næsten har glemt at han ringede eller skrev. På denne måde kommer din virksomhed til at fremstå som én der har SÅ travlt, at der slet ikke er tid til så fjollede ting som kundeservice. Kunden vil da tro, at "Mel & Gryn" har næsten konstant udsolgt, og kunden vil da have endnu mere lyst til at købe.











Kommentarer ? Spørgsmål ?
Begge dele er velkomne på n-fluence.blogspot.com



1 comment:

  1. Discount Hogan Shoes the length measured between the top of the bag and the center point of the handle ,By the middle of the tory burch flats seventeenth Franklin Marshall T-shirts century France had b Christian Louboutin Boots ecome a beacon of style for all

    ReplyDelete