Tuesday 7 April 2009

Jeg har en IDÉ !

Jamen tillykke med dét - jeg har en millard, bliver jeg så rig nu ?

De fleste mennesker får fra tid til anden en lyst indfald - en god idé. Oftest er det en "genial" løsning på et problem vi har oplevet i vores hverdag. Men fra den gode idé til udførelse er der en kløft der hedder "ACTION".

Har DU en god idé ?

Så står du reelt sét på den ene side af kløften mellem IDÉ og SUCCES, spørgsmålet er kun hvad der skal til for at komme over den.
Om denne kløft mest af alt ligner en grøftekant på en landevej i maj, eller den gør Grand Canyon misundelig, ved du bedst selv.

Men du ved helt sikkert, at skal man spise en elefant, gøres det bedst én bid ad gangen - således også med dét at komme over den første kløft fra idé til realisation, og i sidste ende - succes.

Så hvor starter du ?

Du kan bruge ordet ACTION som mnemoteknisk akronym for dén process du skal igang med, for at komme fra løs idé over realisérbar handlingsplan - og succes.

A - er for ASK.

  • HVAD gør din idé speciel ?
  • Har du VIRKELIG lyst til at virkeliggøre den ?
  • Og hvis ja, hvorfor ?
  • Hvad er styrkerne ?
  • Hvad er svaghederne ?
  • Hvad skal der til, for at du opnår succes med din idé ?
  • Hvad skal du bruge for at kunne realisere den ?
  • Tid ? Kapital ? Viden ?

Og givet at du ikke kan alting selv:

  • HVEM kan hjælpe dig ?

Der er mange flere spørgsmål, inklusive prisen for at realisere din idé - tænk selv over flere, men husk at spørge:

  • HVORDAN ved du, at din idé er succesfuldt realiseret ?

Uden dette svar, har du ikke noget reelt mål, og uden mål er det formålsløst at arbejde videre med idéen.

Du kan bruge dit netværk som sparring når du skal have disse spørgsmål afklaret, og du kan hyre en coach som professionel sparringspartner til at stille de spørgsmål som venner /familie ikke vil stille af frygt for at demotivere dig.

C - er for COMMITMENT.

Måske er dette det sværeste skridt af dem alle, for du kan ikke forpligte dig halvt.

De fleste mennesker vil enormt gerne både det ene, det andet OG det tredie - helst på én gang og meget gerne med det samme. Det gør det svært at committe til et mål - for alvor.

Men så sjovt er det altså heller ikke at blæse med mel i munden .. Det bliver hurtigt en ganske tør fornøjelse, og så er det vi ender med at vade over åen efter vand.

Det ER enten - eller.

Så kig endnu en gang på dine svar fra første punkt, og overvej nøje hvorvidt du VIL videre med denne idé, om der skal arbejdes videre på grundidéen - eller om den bare ikke holder alligevel.

Har du andre projekter som kommer til at være i konflikt med denne nye idé, så overvej hvad som er vigtigst for dig NU, på mellemlang- OG på længere sigt.

Kan du skabe synergi mellem idé og eksisterende commitments er det selvfølgelig optimalt.
Kan du ikke, må noget skæres fra.


T - er for TIMECONSTRAINT

Nu hvor du har besluttet dig for at føre din idé ud i livet - hvornår skal det første spadestik så tages ? Hvornår skal projektet være realiseret ? Er dette en fem-årsplan, et mål du vil nå indenfor ét år, seks måneder ? Én måned -?

Vær realistisk.

Tidsoptimisme er roden til alt ondt - herunder sure bankdamer, forsømte unger og dårligt helbred.

Du kan ikke nå at få både patentgodkendt, lavet prototype, få financieringen på plads på én måned OG tjene din første million, ifald din idé er en ny løsning til spildevandsrensning i 3. verdens lande vha en nanoteknologisk landvinding.

Er din idé af mindre teknologikrævende art, skal du imidlertid ikke tro, at den af dén grund er "nemmere" at tage fra idé til succes. Det er bare nogle andre parametre der indgår i ligningen - men TID kommer du i alle tilfælde til at skulle bruge.

Og jo flere mennesker der er involveret i realiseringen af din idé, jo mere elastisk må du lave de timebuffers der er på de forskellige deadlines /delmål i dit projekt.


I - er for INVOLVE

Uanset om din idé kræver resourcer i form af andre menneskers deltagelse i realiseringen eller ej, så involvér andre i din idé.

Jo mere du fortæller vidt og bredt om hvad du gerne vil sætte i verden af fantastiske løsninger, jo større er sandsynligheden for, at de rent faktisk bliver realiserede.

Ved at involvere andre i din idé får du:

1. Feedback på din idé fra andre
2. Committet dig MERE til din idé
3. Tiltrukket resourcer fra din omverden der kan hjælpe dig med at gøre idéen til virkelighed.

Du har garanteret også hørt RIGTIG mange mennesker fortælle begejstret, at de havde den her VILDT gode idé, men ville ikke fortælle præcist hvad den gik ud på, fordi de jo var "bange for andre ville stjæle den". Når du så møder de samme mennesker tre år senere, er idéen skægt nok stadig ikke kommet videre end skrivebordsskuffen.

Gæt selv hvorfor ...


O - er for OVERVIEW.

Du er nødt til at have et konstant overblik over, HVOR du er henne i forhold til din plan.

Mange supergode projekter strander midtvejs i opstartsfasen enten fordi du "kører surt" i alle de brikker der skal passe sammen, eller fordi du ganske simplet bliver stresset over alt det som du ikke føler at du kan overskue.

Igen er det et spørgsmål om at tage én ting ad gangen, kigge på dit OVERORDNEDE mål og vurdere hvad der lige nu og her, bringer dig tættere på målet.

Alle aktiviteter der IKKE bringer dig tættere på dit mål, bør du undlade at bruge tid på.
Selvfølgelig skal du også "koble af" - og gør du dette ved fx at nusse om layoutet på dit website, skal der også være plads til dét. Sålænge du ikke sidder og gennemlæser din målgruppe-analyse for N'tende gang og kalder det "vigtig research førend jeg kan ..."

Overspringshandlinger har aldrig fået nogen sikkert over Grand Canyon ...

Måske synes du at du "mangler det forkromede overblik" - så kan du gå tre skridt tilbage, og kigge på HVAD dit mål er, og HVORNÅR du gerne vil have det realiseret.

Det kan være du har behov for at justere deadlines for dine delmål.
Det kan være der er opstået nye delmål undervejs, som du ikke havde med i din indledende planlægningsfase.

Du kan med fordel bruge nedenstående model til at prioritere din tid. Bemærk, modellen er dynamisk - så det er ikke nok bare at lave den én gang, og så gemme den i en undermappe på din HD.

Den løbende monitorering er dét som afgør forskellen på stress og succes.

Det er her du laver løbende justeringer, i forhold til hvilke delmål du allerede HAR nået, og hvilke der viser sig at tage længere tid end først antaget.

N - er for NOW.
Godt begyndt er halvt fuldendt - men også kun halvt ;-)

Jo mere tid du har brugt på at planlægge et projekt, jo mindre tid skal du bruge på at UDFØRE projektet.

Som illustreret i modellen ovenfor, er nøglen til succes med dine projekter at holde balancen mellem overordnet ledelse og detailstyring.

Er du selvstændig / freelancer, har du både "lederrollen" såvel som "sekretær-rollen", og så vælter læsset, hvis du glemmer at besvare kundehenvendelser når du er oplslugt af strategiplaner eller vice versa.

Så at have overblikket over hvilke opgaver du forventer at skulle afsætte tid til hvornår, er alpha & omega i planlægningsfasen.

Men hvis du aldrig kommer rigtigt igang, er det jo ligemeget om din plan var godt gennemtænkt eller ej ... Det kan være fristende, at blive ved med at finpudse planen, uden nogensinde at sætte igang med det første punkt på listen over ting der skal gøres.

Det handler ofte om noget så simplet som at være bange for fiasko.

Wayne Gretzky sagde: "You miss 100 % of the shots you don't take".

Så første skridt i din aktion-plan kan du lige så godt gøre med det samme !


1 comment: